Opsætning der holder dig “kølig”

Alt hvad der vedrører hometrainere, software, hardware, osv.
Besvar
Brugeravatar
Gregers

Opsætning der holder dig “kølig”

Indlæg af Gregers » fre 4. jan 2019 13:52

Hvis man har plads omkring sig og tænker ud af boksen, så kan 3 billige blæsere sagtens holde kropstemperaturen nede - også under intervaltræning.

Jeg kører uden trøje på overkroppen så sveden kan fordampe, hjulpet af forreste blæser.
Mine bibs har fået klippet det nederste at benene af, så de er retro-korte. Så kan lårene nemlig ånde og blive kølet af de to sideblæsere.

Siden oktober har jeg fint kunnet køre, uden at lukke noget op (jeg har så luftet ud bagefter, får at få sveddampene ud).
Hænderne bliver desværre ikke kølet, så jeg har et håndklæde ved styret. Ved hårde intervaller vil sveden gerne dryppe fra hovedet, med tørrer jeg en hånd henover hovedet og tørrer den af i låret, så der er mere fugt til at fordampe og køle.

Til spinning har jeg altid den største svedsø under cyklen men her er der kun få dråber, hvis noget.
Vedhæftede filer
EB361781-C708-4E42-AD57-CAA07215672C.jpeg

Brugeravatar
biker

Re: Opsætning der holder dig “kølig”

Indlæg af biker » fre 4. jan 2019 16:29

Tror jeg ville blive forkølet med al den vind.

Hvad er diameteren på blæserne?

Brugeravatar
Nucleus
Geografisk sted: København

Indlæg af Nucleus » fre 4. jan 2019 17:11

Det ser godt nok fedt ud, og så med sådan en udsigt.
Jeg bliver nok lidt misundelig når temperaturen ryger under 0, for så stopper min cykling nok, mere eller mindre.

Jeg troede i alle sad foran en skærm, men det er måske også en tablet/computer i front dér.

Nice setup ;)

Brugeravatar
Gregers

Indlæg af Gregers » fre 4. jan 2019 17:47

De er alle på 40 cm. Man bliver ikke forkølet, når man bliver pustet med 23 grader varm luft. Jeg er ikke blevet det de sidste år, i hvert fald.

Der er plads til en ipad foran. Nu.
Jeg meldte mig til Zwift for en måned siden, ellers kørte jeg efter cykelcomputeren på en primitiv turbotræner hvor modstanden blev større jo hurtigere man trådte. Det fungerede egentlig ganske fint men tiden går lidt hurtigere når der er noget at kigge på og jeg kan ikke koncentrere mig om intervallerne hvis jeg ser TV.

Brugeravatar
Nucleus
Geografisk sted: København

Indlæg af Nucleus » lør 5. jan 2019 10:00

Nu kommer der sikkert også snart en masse nye mennesker på Zwift, efter al den omtale og aftaler.
Så det bliver nok lidt sjovere fremover, kunne jeg forestille mig.

Jeg syntes det er inspirerende, og havde jeg masser af penge, købte jeg da også noget udstyr for at prøve det af.
Men som det er nu, kan jeg ikke se mig selv køre indendørs.

Du har iøvrigt muligheden for at vise et strava segment du kører, hvis det skulle være. ;)

Brugeravatar
Gregers

Indlæg af Gregers » lør 5. jan 2019 10:50

Jeg er blevet for gammel til at sidde og fryse udenfor. Jeg gider det ikke. Omvendt er det heller ikke sjovt at starte helt forfra hvert forår.
Samtidigt er jeg ret utålmodig af natur, så det passer egentlig fint at sidde 45-75 minutter og køre lidt intervaller og så er det overstået. De fleste ture om sommeren er også bare et lille kvarters opvarmning ud til en flad sti på 7 km. Så kører jeg nogle intervaller på den og ruller stille hjem, går i bad og tager på arbejde ~ jeg møder næsten altid mellem 11 og 14.

Så jeg er ikke rigtigt vant til at opleve noget på cyklen... natur og sådan, så i den sammenhæng er turbotræneren ikke et stort tilbageskridt. Der er nu heller ikke meget natur at se på, i det område jeg bor i. Cykelmæssigt er nok det værste jeg har prøvet og bilisterne hader os, uanset hvor pænt man kører.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » lør 5. jan 2019 11:50

Nu bliver man helt nysgerrig efter at høre hvor Gregers bor.

Jeg selv har et lidt ambivalent forhold til at køre indendørs. Fik jeg apparaturet er jeg ikke sikker på jeg ville kunne motivere mig til at benytte det. Egentlig gider jeg heller ikke cykle på landevejen, fordi jeg ser de samme områder hele tiden. Og jo kortere jeg kører jo mere ser jeg af det samme. Intervaller alene kan jeg ikke længere motivere mig til.

Men oftest når jeg først kommer afsted er det jo godt nok, og jeg gennemfører også stadig den tur jeg havde i tankerne hjemmefra.

Brugeravatar
Gregers

Indlæg af Gregers » lør 5. jan 2019 13:33

Jeg bor i Avedøre, ca 10km syd for Kbh Centrum, ud til vandet. Her er fladt. Mange der cykler. Bilisterne er storby-stressede og trætte af MAMILer.

Intervaller kan være dræbende alene. Det var også først da jeg fik mig en wattmåler, jeg fik det til at fungere. Så er det jagten mellem mig og tallet. For mig er det meget meget sjovere end at jagte et Stravasegment man alligevel kan forbedre en dag med mere medvind.
Måske det med wattmpleren også gør, at jeg har altid været glad for turbotræneren, for så behøver jeg ikke at koncentrere mig om trafikken. Når jeg kører på Zwift er det enten rolig trillekørsel eller efter et af watt-programmerne.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » søn 6. jan 2019 06:09

Avedøre lyder som langt til at man rammer noget der ligner landlige omgivelser. For mig behøver alt ikke at være bakker (glad for jeg ikke bor i Vejle).

Intervaller alene eller med wattmåler afhænger også af om man kan holde koncentrationen. Det kan jeg nok ikke længere, og har derfor valgt at cykle uden noget bevidst formål udover at holde vægten. Men jeg kan da godt savne det at kunne cykle ubesværet i modvind med 30 km/t ( måske jeg bare husker det som ubesværet i fordums tid).

Besvar