Vuelta a Espana deltagere

Brugeravatar
Nucleus
Geografisk sted: København

Re: Vuelta a Espana deltagere

Indlæg af Nucleus » søn 15. sep 2019 13:42

Ja Quintana kom kun tilbage på grund af lidt held på en sidevinds etape, men det tæller jo med, trods alt.

Hvis Carapaz fra Movistar ikke var kommet til skade lige inden Vueltaen, så tror jeg ikke Roglic havde vundet.
Så havde Movistar kunne sende den ene bjergrytter efter den anden i angreb.

Jeg syntes Vueltaen var den bedste GT i år, baseret på at næsten alle etaper var angrebs etaper og klassement kamp.
Stort set ingen sprinter afslutninger :D

Touren er tit lidt steril på det område.
Giro'en var super kedelig.

Men med alle de nye ryttere, der åbenbart kører som om de var født til det, så ændrer Touren sig nok også til det bedre.

Glæder mig til næste år, nu jeg har lært de nye ryttere at kende. :)

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » søn 15. sep 2019 14:17

I går da Valverde angreb på næstsidste bjerg, var det tydeligt at rytterne kørte med radio. Ellers vsr han.ikke stoppet på den måde. Dem i bilen mente nok det var bedre at få hjæplerytterne med over toppen, så de kunne arbejde efter bjerget.

Det er altid lettere at få en spændende Vuelta end Tour. For i Touren møder alle de bedste op. Men professionelle cykelryttere er jo som en pyramideform. Der er få i toppen mens mange har samme niveau i bunden. Fjerner man så toppen får man flere på samme niveau. Jeg synes nu også sprinteretaper kan v!re spændende de sidste 10 kilometer. Touren er så også for vigtig til at tage chancer fremfor i Vueltaen.

Jeg ved ikke hvad jeg synes om udviklingen med alle de unge ryttere. Det er jo nærmest ved at blive som svømning hvor svømmerne også blev yngre og yngre på et tidspunkt. Heldigvis kan man sige at der heldigvis ikke kun er dukket en enkelt ung superstjerne op, men en hel del. Det gør så at man kan håbe på at de vil bevare en jævnbyrdighed. Det værste er jo hvis en enkelt rytter nærmest bliver som en Mercx. Men vi ved jo ikke hvad der dukker op ad nye unge ryttere næste år. Gad vide om det er wattmåleren som gør at der pludselig dukker så mange unge op. Vi er vel ved at nå årgange som har cyklet med wattmålere hele deres karriere. Ældre ryttere kører måske lidt på fornemmelse og wattmåler. Roglic er så ikke ung, men bare ny indenfor cykelsporten. Evendepol har så dog kun cyklet i få år efter en fodboldkarriere. Så det slår lidt min wattmåler teori ned.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » man 16. sep 2019 09:57

Har lige indset at jeg ikke har en favorit rytter i toppen, og derfor er i stand til at nyde godt cykelløb :)
Det er som om min favorit liste er blank, og venter på at blive fyldt ud med alle de nye ryttere der er på vej.

Er det mon et tegn på at jeg er ved at blive gammel :mrgreen:
Alle dem fra 90'erne er jo holdejere, kommentatore, sports direktører eller forsvundet i dag.

Du har ret i at det ikke lige var toppen af poppen der kørte Vuelta klassement, men jeg nød det gode cykelløb.

Mon ikke vi får en bunke nye unge ryttere der bliver gamle sammen, mens de kæmper i Grand Tours.

De nyder nok bare godt af en optimeret træning uden doping, almindelig udvikling af viden og det tekniske udstyr / cykler.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tirs 17. sep 2019 21:30

Det er ved at være længe siden en GT-vinder var en tidligere vinder. Man skal nok ikke være ked af den uforudsigelighed der pt. er i GTs. Jeg er så bare så gammel at jeg ikke kan være fan af eller ret ofte holde med folk fra den gamle østblok. Lige nu kan jeg kun komme i tanke om at jeg har holdt lidt med Thomas Gollob i speedway derover fra.

Det virker bare lidt underligt at der er så mange unge med stor udholdenhed. Tidligere sagde man jo at udholdenhed kom med alderen.

Det er tit mere afslappende at se cykelløb uden man holder med nogen og uden man har sat et managerhold.

Jeg synes så at tv2 talte Eg noget op. De sidste udbrud han var med i lignede han en rytter med tom tank.

Jeg synes egentlig det var dejligt at have Rasmus Staghøj ved mikrofonen. Han er lidt friskere og sjovere end Dennis Ritter. Det giver lidt mere ping pong og snakke der kommer ud af dicerse tangenter.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » ons 18. sep 2019 09:32

Ja man kan vel ikke sige sig fri for at have personlige holdninger til div. ting ;)
Jeg har selv politiske holdninger der påvirker mig.

Jeg håber #"#¤"! ikke at vi får doping sager om nogle år med de unge ryttere, jeg vælger at være naiv :)

Jeg er jo heller ikke en rytter, bare en gammel hobby motionist, som har det svært nok med Geels bakke og at køre 3 dage i træk :lol:

Så jeg ved ikke hvor meget der skal til for udholdenhed , for unge mennesker, men giver dig ret i at det virker lidt underligt.

Ja Rasmus Staghøj virker sådan lidt grøn og naiv, med et ok speaker karma , som jeg kalder det, og fungerer fint med Rolf's pragmatiske natur.
Uden ham ville jeg nok have det meget svært med Brian Nygaard :lol:

Jeg er bestemt ikke til TV2 / medie folk , som Dennis Ritter også er, men må indrømme at jeg nu ser ham og Rolf som et godt team under Touren.
Måske fordi Ritter kom til, mens Leth stadigvæk havde lidt i sig.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tors 19. sep 2019 09:36

Det er helt interessant at det er længe siden at en GT-vinder har vundet en GT før. Men Valverde må i dag være irriteret over han ikke sad ved Quintana på vind-etapen. Så havde han vundet Vueltaen.

Ritter er ok, men efter omkring 11 år med den samme skabelon (med og uden Leth), erjeg nok bare ved at køre lidt træt i Leth. Det kunne jnder Touren måske være dejligt hvis Staghøj og Ritter bytter plads skiftevis, så den samme ikke tager afslutningen altid. Samme kunne Chris og Rolf gøre. På den måde ville kunne have nyt mix dagligt. Måske også irriterende at Nygaard under touren altid kun er på morgenholdet. Men det vil Ritter nok se som en degradering. Gad vide hvem der bliver speakere under VM.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tors 19. sep 2019 13:06

Valverde prøvede så under Vueltaen i 2012 at blive angrebet i sidevinden selvom han var styrtet:

Dengang ventede feltet ikke.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tors 19. sep 2019 17:31

uha ja, hvis Valverde havde været med der, sammen med Quintana, så havde han helt sikkert vundet,
men mon ikke han selv er skyld i det, for det virkede ikke som om han havde meget til overs for Quintana.
De kører lidt underligt på Movistar :?

Nu har jeg så ikke så meget imod at Brian Nygaard får så lidt taletid som muligt :lol:
Men du har ret i at der godt kunne gøres et eller andet for at friske det op, men jeg tænker mere på teknik.

Har i mange år undret mig over at vi ikke får info om de forskellige rytters setup, der er jo tons af tid til at snakke i.
Det er som om de skal undskylde når de snakker gearinger osv.

De trasker rundt blandt mekanikkere og det ville da være fedt at høre om hjul, dækvalg, dæktryk, gearinger, og lign.
Hvad gør de med kæderne, voks, olie, eller ? , og er det nye kæder hver dag eller hver uge osv.

Det er totalt idé-forladt, og TV2 kører bare samme setup, år efter år.

Der er lidt foreskel på om et felt har fuld fart på i forvejen, når der sker et styrt, og så sætte fart på, fordi der er et styrt.
Men det er en svær diskussion for der er mange ting der spiller ind.

Der har vist været flere tilfælde , netop i sidevinds kørsel, også hvor Sky kom bagud, mener jeg.

Men i bund og grund, er styrt jo en del af gamet, og så længe de kan få pace af bilerne osv. så er det så fair som man kan håbe på.
Det andet må være op til de enkelte i en given situation, det kan jo påvirke deres fremtid på mange måder :twisted:

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tors 19. sep 2019 20:17

Problemet er jo nok at mekanikere mm. ikke vil røbe alt for meget om udstyret. Det fortælles næsten lige så hemmeligt som dagens taktik. Før har de også haft interviews med mekanikere, men de fortalte en masse usandheder. Al den slsgs oplysninger skal altid tages med et gran salt. Jeg hørte i et eller andet sted at kørte man med sort styrbånd brugte man kun det halve antal styrbånd fremfor hvis man kørte med hvidt. Kæder skiftes vist på hver hviledag under GT. Så er det til at holde styr på, fremfor at måle på slidtage.

Normalt siger de uskrevne regler ved styrt vist at man må angribe hvis førertrøjen selv er skyld i styrtet. Men det kan jo være svært at overskue i et samlet felt. Men dem der har haft defekt må efter reglerne ikke køres længere op end til første felt/gruppe. Ved Roglic styrtet passerede de flere grupper, som så satte sig på hjul. Så dette var en ulovlighed.

Ham der speaker de nuværende italienske endagsløb påer TV2 er nu også noget speciel at høre på.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 20. sep 2019 10:46

Ja der er uden tvivl hemmeligheder ved de forskellige holds cykel setups, men derfor kan man godt lave indslag med deres cykler så meget som det nu er muligt.
Og det er faktisk ikke småting man ville kunne lave indslag om, fordelt over de forskellige etaper.

Et par eksempler, ud af mange, som selvfølgelig for den youtube kanal, er betalt promovering.
.

.
.
Og så lige min ynglings video, fordi det er MIN cykel, :lol: , i hammer sej udgave (min er den billigste af dem :D )
.

.
.
Jeg kan dårligt huske hvem der speakede, men hørte ham under Post Danmark spørge om det var lovligt at drikke cola mens de kørte ...... :shock:
Har man overhovedet set cykelløb når man kan spørge om det ....

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » fre 20. sep 2019 12:35

Problemet er hvis kommentatorerne skal debattere cykler og udstyr så skal de også vide noget om det. Bare fordi man er tidligere cykelrytter er det ikke ensbetydende med at man kan meget andet end at træde i pedalerne og skifte gear. Så er det egentlig bedre at lade Youtube kanaler og andre komme ind på de emner. Ellers skal man have en uvildig til at udtale sig om de nyeste trends indenfor cykelverdenen. Tit bliver det til skjult reklame, hvis man benytter team-mekanikere (hvorefter motionister løber ud og køber fx keramiske lejer fra ceramik speed).

Kommentatorerne under pndr var Henrik Liniger og Dan Frost. Jeg mener nu det cola-spørgsmål var et seer-spørgsmål. Jeg ved så ikke hvem som gider betale penge for at få lov til at stille et spørgsmål. Der var da engang en sportsdirektør som forbød hans ryttere at spise ketchup til pastaen. Så man kan løbe ind i mange underlige ting i cykelverdenen.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 20. sep 2019 15:01

De har lavet de udsendelser i 30 år, så det er noget vrøvl at de "ikke ved noget" ;)
Det er da heller ikke svært at vise en cykel ..... eller en mekanikker vogn osv.
Rolf ved ex. rigeligt om gearinger, hjul osv.

Tvivler på der er mange der ikke ved noget om det udstyr de lige har betalt 20-40.000 kr for.
Måske de ikke kan fixe det , men de ved sgu da hvad de kører på og med, og hvorfor.

Det hænger nok mere sammen med at det vil koste ekstra at udvide deres 30 år gamle setup, som jo sælger fint i forvejen, da der ingen konkurrence er.
Og så det at holde alt på laveste niveau så enhver kan følge med, sådan er flow tv, laveste fællesnævner. :mrgreen:
(derfor jeg har klippet kablet)

Alt er reklame, hvis man ser det sådan, og vi ser jo cykelmærker konstant, og rytterne er rene reklame søjler, så den holder heller ikke.
Det kaldes sponsor :lol:

Jeg købte en Trek Cykel impulsivt fordi jeg så Trek i Tour de France, for 7 år siden, sådan er livet, vi får input alle steder fra.
TV2 sender reklamer mellem udsendelserne etc. etc.

Cykelløb er rendyrket reklame.

Der har kørt cola motorcykler i de 20-30 år jeg har set TdF mere eller mindre, eller cola'er i madposerne.
Jeg er ret sikker på det ikke var et seer spørgsmål, men det betyder jo intet da der sikkert er seere der gerne ville vide det.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » søn 22. sep 2019 01:05

Jeg føler ikke at Rolf Sørensen ved meget om cyklerne i dag. Hans primære viden ligger 15-20 år tilbage. Så tubeless ved han næppe meget om.

En fyr som Carsten Jeppesen (teknisk chef) fra team Ineos ved nok meget. Men han er jo tavs som graven hvis han bliver spurgt om udstyr.

Tv2 har vel en konkurrent i Eurosport (selvom den kanal vel nu ryger ud hos TDC). Jeg ved så ikke hvor meget teknik de snakker på den kanal.

Tv2 viser vist oftere køkkenvognen end mekanikervognen. Men korrekt at Tv2 henvender sig til laveste fællesnævner. Men niveauet er nu hævet siden '90'erne. Studiet inden etapen synes jeg tit kan være interessant, hvis gæsterne får gode spørgsmål. Tidligere kunne studiet være en pine at se på da de havde deres simulatorcykel.

Men udfra diverse podcast kan man høre at rytterne kører med noget lavere dæktryk end man gjorde tidligere.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » søn 22. sep 2019 12:28

Men alligevel har Rolf en god viden om hvad rytterne gjorde dengang, og jeg kan godt lide når han nævner de tekniske aspekter.

Men der er nok en masse ting der skal tages hensyn til, og jeg kender jo heller ikke de betingelser der er for de Medier der dækker løbet live.

Afgjort meget der har ændret sig, men alligevel eller måske netop derfor, syntes jeg at TV2 kunne og burde løfte opgaven bedre.

Nu ser jeg ikke motor sport, men formoder de snakker om cubic, HK, spoilers, dæk osv. :D

Det ville også løfte sporten en del, hvis man brugte de kedelige etaper, til lidt almen information om Cyklerne mm.
Tror de fleste der ser GT er folk med cykel interesse.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » man 23. sep 2019 12:00

Chris Anker beviste så i dag hvorfor der ikke skal snakkes teknik af kommentatorerne. Der blev snakket junior gearing under U19P enkeltstarten. Her mente han at gearing 52/14 næsten var den samme som 53/17. Selv 53/15 er et lavere gear end 52/14 (omkring 40 centimeters forskel pr. pedalomdrejning/afhænger jo af dækkets diameter). 53/17 er mere end 1,2 meter kortere end 52/14.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » man 23. sep 2019 14:36

Jeg kom først ind da Chris snakkede om pladehjul mm. så hørte ikke lige det der :)

Jeg mener nødvendigvis heller ikke at de skal snakke om hvad der er bedst eller alternativer osv,
men bare nævne hvad der bliver kørt med, og måske hvorfor.

Det behøver jo ikke være helt renset for teknisk information, for jeg tror mange gerne vil høre hvad rytterne bruger.
Sidder lige nu og ser Junior enkeltstart for mænd, nåede ikke lige kvinderne da jeg havde gæster.

Og der snakker de om watt målere , enkeltstart styr osv. det er den slags jeg mener ;)

Besvar