VM 2019

Brugeravatar
Nucleus
Geografisk sted: København

Re: VM 2019

Indlæg af Nucleus » ons 22. jan 2020 20:42

Ja det er et skønt system med en "/home" partiton :D

Nu har jeg brugt Fedora i 15-20 år så er vandt til div problemer, (som nu er meget sjældne) men da jeg har versions opgraderet systemet online de sidste par år, (virker perfekt) tænkte jeg det var på tide med lidt oprydning, og (dødens gab tema) ..... brugte "dnf --autoremove" (dnf = yum, apt etc.) :shock: :o :evil:

Jeg skal love for det var en effektiv "oprydning" Grub2 forsvandt og EFI boot var væk, og jeg røg rent ind til windows 10, som jeg bruger til de få spil der ikke lige kan køre under Linux - Steam.
Var stædig og ville genetablere, men efter et døgn opgav jeg. og om-installerede :mrgreen:

Jeg er helt enig, Linux opdaterings system er super sejt og Windows er lige så under udviklet som det altid har været, det er som Tesla vs. Ford T :lol:

Alt er SSD og M2, så tænkte ikke på at købe en oldnordisk mekanisk maskine, kaldet en harddisk, som backup :mrgreen:
Men er måske alligevel ikke en dårlig idé. :roll:

Jep, særligt sjovt om efteråret hvor alle holder i vejsiden og skifter slange :lol:
(har dog ikke cyklet i en måned nu, er i krise .... hehe)

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tirs 28. jan 2020 08:21

Hvad er egentlig forskellen på de forskellige Linux-systemer?

Nu har jeg så de sidste omkring 12 år brugt Ubuntu (det var bare det jeg tilfældigvis begyndte med). Kan jeg bare tage en backup og slette Ubuntu, installere et andet system og derefter installere min backup?

Før tog jeg altid den større opdatering som kom hvert halve år. Mennjeg synes sjældent jeg mærkede nogen større forskel. Så nu er jeg gået over til at bruge langtidsversionerne i stedet. Men jeg bruger jo egentlig også kun browseren og office-programmet på computeren, så roder sjældent rundt ude på skrivebordet.

Det er bare irriterende med Linux at det ikke understøtter datalverførelse fra en cykelcomputer til programmet som kan kommunikere med cykelcomputeren. Ej heller hvis man bruger Wine. Læste om en som havde fået det til at virke via nogle ændringer i Linux sysremet, men han brugte ikke Ubuntu. For kunne jeg få dette til at virke ville jeg aldrig bruge Windows og skulle ikke slæbe 2 computere med mig når jeg er ude at rejse.

Du må se at komme igang med at cykle. Ellers blicer det alt for hårdt at komme igang igen.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tors 30. jan 2020 12:55

Nerd alert !! :lol:

Linux består af 2 hoved dele, set med brugers øjne, et operativ system og en desktop.

Underliggende er Linux det samme på alle systemer, det er desktop og distribution der udgør foreskellen.
(meget dybere end det, men det er en anden snak)

Desktop er den grafiske brugerflade, som Gnome og KDE osv. der er tons at vælge imellem, og man kan installere dem alle og skifte mellem dem hvis man ønsker det, eller har forskellige behov.

Ubuntu er populær fordi den inkluderer software der ikke er "ægte / fri" open source, fra starten af, og er mere "mainstream" orienteret.
I dag er der dog ikke så stor forskel mere, da meget af det grimme software er blevet rigtig fri open source, eller har alternativer.

(du kan skippe til bunden hvis software etik er ligegyldigt hehe)
--------------------------------

Vi snakker licenser og patenter , som er seriøst svært at holde styr på, for når man udvikler software bruger man masser af andres software
og hvis der der i blandt er bare én linje kode der er licens eller patent på, bliver resten af koden ubrugelig som "fri" software.

Som eksempel :
I "gamle dage" var ting som MP3 ikke noget man, som udgangspunkt, kunne afspille på Fedora, men virkede fint på Ubuntu.

I stedet blev der udviklet Ogg og Flac som er ægte fri open source software. Ogg er det samme som MP3, bare lidt bedre, og Flac som i dag er standard, er til kvalitets lyd , som jeg feks streamer til mit HIFI anlæg, fra min frie open source medie server.

I dag er et codec som H.264 der bliver brugt til MP4 (MPEG-4) video, som er det format digital TV, Steaming og videoer bruger, et problem da det ikke er "frit".
Så det er sikkert normalt på Ubuntu men man skal selv installere det på Fedora.
(meget let og simpelt i dag)
--------------------------------------

Jeg har altid brugt Fedora da det lige som er det reneste man kan få, inden for frihed og etik, men som også er en platform hvor alt bliver "testet"
så det kan bruges i den store "Red Hat" distribution som virksomheder bruger.
Så derfor er der konstant opdateringer.

Jeg kan godt lide et etisk rent system, hvor jeg selv skal installere grimt software, hvis jeg ønsker det.

Det gør også at man rent faktisk tænker over hvad der sker i verden, og tvinges til at forholde sig til frihed vs materialisme.
Jeg søger altid alternativer , og kun hvis ingen findes og jeg skal bruge noget, går jeg med til at bruge grimt software.

Jeg snakker ikke om software man skal købe, det er noget andet, og er et kommercielt produkt, det er som det er.

------------------------------------------ HER ------ :lol:

Ja meget, især kommercielt, software og tjenester, udvikles til Windows fordi det er der alle kunderne som regel er.
Også derfor jeg har dualboot på alle mine maskiner, selv om jeg ikke bruger Windows, men bare som sikkerhed.

Du skal da ikke slæbe rundt på 2 maskiner, du laver bare dual boot, hvor du vælger linux eller windows når du starter maskinen :D

Når du bruger Garmin kan jeg tænke mig at alt er licens , patent, og kommercielt,

Du kan også prøve at installere "Virtual Box" eller Gnome's "Boxes" (frit) som gør at du kan installere en ægte Windows på Linux.
(eller linux på windows)

Wine bruges som integration i Linux, og er noget andet, feks er der en port af wine kaldet Proton som steam bruger til windows spil, så man aldrig mærker at man spiller et windows spil, på Linux, under steam. (rimelig imponerende)

Men kan man få et windows program til at virke under Wine, er det som at starte et linux program, og meget rart.

------------------------

Jeg har haft gang i så meget nørd halløj, at jeg ikke har haft overskud, og pludselig er der gået alt alt for lang tid :evil:
Jeg er helt til cykel rotterne lige nu, det er koldt og jeg kan ikke finde initiativet frem :cry:
Kan mærke mine ben græder ..... og min krop er ren elendighed haha damn man mærker pludselig at man er gammel,
så SKAL ud på cyklen SNART !! :mrgreen:

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tors 30. jan 2020 13:39

Bare rolig, jeg læste det hele.

På min gamle maskine havde jeg dual boot. Men så spiste en rotte eller mus i Thailand et par taster af mit tastatur, så købte en refurbished computer. Den kom så med Windows 10. Men den ville ikke tillade mig at installere Ubuntu. Så jeg smed Windows ud og installerede Ubuntu i stedet. På den gamle maskine har jeg så kun Windows 10 og mit Polar-program. Jeg bruger aldrig Windows til andet. Jeg kunne selvfølgelig også bare oploade mine ture når jeg kom tilbage og ikke slæbe Windows computeren med mig (man ligner en idiot når man i lufthaven lægger 2 laptops, 1 tablet og 1 mobiltelefon op på båndet ved sikkerhedskontrollen). Men det kunne da godt være at jeg skulle se lidt på virtual box.

Min mobiltelefon er så en af de modeller som åbenbart ikke kan kommunikere med Polar. Mange andre kan. Kunne min telefon det behøvede jeg jo ikke at slæbe computeren med mig.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 31. jan 2020 13:18

Nogen får virus, andre får rotter :mrgreen:

haha man skal da ikke gå ned på udstyr, så 2 laptops tablet og mobil, er da kun fair nok :lol:

Det ser ud til at Polar er en af de der grimme ting der kræver konto og apps ..... så kan godt følge din frustration over det.

Jeg kan huske at jeg for et par år siden i Feltet skrev noget om "GoldenCheetah" og ser nu at de har lavet en "AppImage" til Linux.

AppImage er en fil som indeholder alle de afhængiheder som programmet skal bruge, så kan bare downloades og køres direkte.
Du skal dog lige gøre det eksekverbar , enten ved at gå ind i egenskaber på filen eller kommando

Kode: Vælg alt

chmod u+x <filens navn>

Prøvede det lige, og det starter fint og ser ud til at virke, og har godt nok mange typer forbindelser og devices .... måske du kan være heldig ?

Et Appimage er lidt lang tid om at starte så man skal lige være lidt tålmodig.

http://www.goldencheetah.org/

Jeg downloadede denne https://github.com/GoldenCheetah/Golden ... x.AppImage
Pas på det er en direkte download, men selv om der står AMD64 så ser det ud til at køre på min Intel maskine.

Fylder 109 mb.

Når jeg får gang i cyklen igen hvor dækkene var nede på 2 bar :D så vil jeg da prøve med min simple Bontrager computer der bruger ANT+ og BT og se hvordan programmet virker.

Ellers er der vel kun Virtual Box tilbage som mulighed, men kræver jo en Windows Install DVD / CD.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » lør 1. feb 2020 22:35

Hvis du keder dig, og vil høre om en der ikke bruger Ubuntu og hvorfor, i tråd med det jeg skrev ...... :mrgreen: :geek:
video på eng.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tirs 4. feb 2020 10:12

Lader til han bare snakker og snakker i alle hans videoer. Så også lidt af en video om hvilket system man skulle vælge, fremfor at vise praktiske eksempler. Jeg kan godt huske at Amazon pludselig dukkede op i Ubuntu. Men jeg bruger jo kun browser, writer, calc downloader cykelture på computeren. Så jeg er nok bare en meget basis-bruger. Men for 10 år siden startede og slukkede Ubuntu hurtigere end i dag. Programmerne har det jo med at blive tungere og tungere. Tidligere fyldte det jo kun en cd når det skulle installeres i dag skal man bruge en dvd (jeg bruger dog et usb-stik).

Men måske jeg skal prøve kubuntu til min cykelcomputer. En siger følgende skulle virke selvom han har en anden computer (M400 vs V650):

It works on Kubuntu 18.04

- Plug in your watch
- Open a terminal window
- type " sudo lsusb" to show the usb devices
- You See a "Polar Electro Oy Loop" device
- write "dmesg | grep -i usb"
- Seach for Polar you see also the serial no of the product later also something like " hid-generic 0003:0E24:0035.0003: hiddev0,hidraw0: USB HID v1.11 Device [Polar Electro Oy Polar M400] on usb-0000:00:14.0-2/input0"
- That is good :-)
- we have to create a rule to allow us to rw the hidraw0 device. If you type "ls -l /dev/" you see hidraw0 is grand to root only
- go to "/etc/udev/rules.d" create a new file with the editor "sudo nano hid.rules"
- add > KERNEL=="hidraw*", SUBSYSTEM=="hidraw", MODE="0664", GROUP="dialout" < i use the "dialout" for a test.
- Save the file
- We have to reload the rules by typ "sudo udevadm control --reload-rules"
to check type "ls -l /dev/" you see dialout as Group by hidraw0
- We go to the wine cmd by typ "wine cmd"
- You see the Version of wine Microsoft Windows 6.1.7601 (3.0) (I select in Q4wine windows 7)
- We start the wine hid bus "net start winebus" see also WineHQ HID
- We change to the Polar Syc directory and start the flowsync.exe
- Normal the flow app start and after some seconds you see your watch for sync.
- you know it from windows the browser will open and you have to login. i disconect my watch and conect it again to sync in my flow account.
- mybe you have to restart the Flow app if you reconnect your watch

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tirs 4. feb 2020 12:28

Hans video var bare for at illustrere forskellen mellem disto's , som du spurgte om tidligere.
Ikke for at nedgøre Ubuntu.
Jeg kan bare godt lide at et OS som udgangspunkt er privat, sikkert og FOSS (Free and Open Source), som Fedora altid har været.

Normalt kodede jeg meget i C++, og gik op i at mit system kun tilbød software som var frit.
Men uden en teknisk omgangs kreds, bliver man stille og roligt en bruger med alderen :mrgreen:

Ja det bliver tungere med årene, men hvis du bruger en SSD disk i stedet for , tager det kun sekunder at boote og alt bliver meget hurtigt :)
Købte et motherboard, og i dag kan man sætte en M.2 (SSD disk) direkte på motherboard lige som et Ram modul, og der kommer knald på 8-)

KDE er en lækker platform (Kubuntu = Ubuntu + KDE) med gode programmer, lækker desktop og masser af udvidelser.
Jeg var selv i "ingen mands land" da Gnome skiftede desktop til Gnomes-Hell hovsa Gnome-Shell :lol:

Men har vænnet mig til det, og elsker igen Gnome for den simple, hurtige og overskuelige desktop.

Det er vist normalt at man skal være i "dialout" gruppen for at skrive til USB porten, det skal jeg også mht. 3D printeren som kan forbindes til USB port.

Hvis du har et Windows installations medie, er det altså let lige at installere Gnome Boxes eller Virtual box og se om det virker.
Den laver en fil som harddisk.
Så har du også et rigtigt Windows dog uden 3D grafik-kort brug.

Men lyder ellers til at det virker som du lister det der, en "usb driver" i linux som Wine kan se.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tors 6. feb 2020 11:33

Jeg har så en ssd harddisk, så det er ikke fordi det tager så lang tid at starte op. Har bare bemærket at det med tiden tager længere tid. Men gennem årene er der jo også kommet mere grafik i Ubuntu, som altid sløver. Jeg er egentlig ligeglad med hvordan det ser ud bare det virker. Reelt kunne jeg bare bruge en minimaludgave med officepakke og en browser.

Jeg må rode lidt i det når jeg engang får taget mig sammen. Må nok hellere lave en backup inden jeg går igang. Jeg har en Windows 10 liggende på et usb-stik.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tors 6. feb 2020 14:49

Jeg tror at min nVidia driver er næsten lige så lang tid om at starte som resten af systemet :D

Der er masser af lette desktop systemer til Linux, på mine Raspberry PI's bruger jeg som regel LXDE (tror den nye hedder LXQt) eller Xfce Desktops.

https://lxqt.org/
https://www.xfce.org/

De er ihvertfald ligetil og mangler ingenting.

Nu bruger du Ubuntu som jeg ikke kender personligt men Fedora Spins med de lette LXQt eller Xfce desktoppe og mange flere

https://spins.fedoraproject.org/

Ellers kommer Fedora Standard med Gnome Desktop, som er meget anderledes hvis du ikke kender den :mrgreen:

https://getfedora.org/da/

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » man 10. feb 2020 11:09

Nu har jeg prøvet at installere virtualbox.

Har så også installeret en udvidelse for at få forbindelse med USB: sudo apt install virtualbox-ext-pack

Men går jeg ind under Fil/præferencer/Udvidelser så har virtualbox (VNC) og udvidelsespakken ikke samme versionsnummer. Udvidelsespakken er lidt nyere da den ender på 93 og VNC ender på 83.

Så uanset hvilket USB-stik jeg sætter i har jeg ikke forbindelse med boxen.

Med en computer er livet ikke nemt.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » man 10. feb 2020 23:14

Nu virker det. Jeg skulle i virtualbox trykke på indstillinger/usb/+ (i højre side) og tilføje min tilkoblede cykelcomputer. Da jeg havde tilføjet den som USB 1, USB 2 og USB 3 kunne jeg uploade fra cykelcomputeren til polar hjemmesiden i Windows 10.

Så nu behøver jeg ikke slæbe 2 laptops med mig fremover når jeg er i udlandet. Det sparer mig for 3 kg i rygsækken (håndbagagen). Måske jeg vælger at mindske pladsen til Windows. Den står nu til 50 Gb men jeg bruger kun 31 Gb lige nu. Så måske er det mere passende bare at sætte den til 38-40 Gb.

Mange tak for hjælpen og for at sparke mig i gang med mit problem.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tirs 11. feb 2020 00:52

wayyy cool, fedt du gjorde det og rent faktisk fik det til at virke ! :D

Du er jo super geek :ugeek: og ikke bare en bruger :geek: :mrgreen:

Ej, fedt at høre at cykel programmet virker = "Mission Complete" 8-)

Lige før næste skridt skulle være dual boot :lol:

PS. det med version nummeret er vist bare fordi at den udvidelses pakke ikke er helt appelsin fri (licens fri) og hos mig ville den
skulle hentes fra et alternativ repo, RPM-Fusion, hvor vi henter alt den dejlige smudsige software fra. :mrgreen:

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tirs 11. feb 2020 12:25

Jeg har faktisk før brugt dual boot på den gamle laptop. Men tit var det også irriterende at skulle lukke Ubuntu ned fordi jeg skulle bruge Windows. I dag tror jeg begge dele vil være lige hurtigt for mig. For egentlig starter Ubuntu ok op nu, og windows er også hurtig i virtualbox. Jeg skal nok bare lade være med at opdatere Windows for meget.

Da jeg fik den nye brugte var den med Windows. Her kunne jeg ikke umiddelbart få dual boot til at virke. Så smed jeg Windows ud på den, og installerede kun Ubuntu.

Jeg er glad for du gad hjælpe, selvom vi ikke rigtig kender hinanden.

Efter næste cykeltur ved jeg så om data også bliver overført.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tirs 11. feb 2020 17:36

Det virker også at overføre nye kørte cykelture. Godt nok vådt at cykle 58 km i dag.

Både nu og før skal jeg altid afinstallere et program der hedder bonjour og så installere det igen for at kunne gennemføre overførelsen af data. Det er et eller andet windows/polar problem.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » ons 12. feb 2020 13:15

Dual boot blev også noget rodet noget efter "EFI" boot partitions blev den nye standard.

Virtual Box er en genial måde at bruge flere systemer på, og hvis man ikke skal bruge 3D grafik i Windows, så kan man komme langt med den løsning.

For mig så booter både Linux og Windows i løbet af sekunder, (desktop computer) så har intet problem med at dual boote.

På den bærbare hvor jeg endnu ikke har skiftet til SSD, er det et helvede, men ved ikke om jeg vil ofre 1 TB SSD disk på den, selv om det er en gaming bærbar med 2 grafik kort i7 CPU osv. håber at falde over et godt tilbud på en samsung 1TB SSD ;)

Ved open source og hardware, er det en naturlig ting at hjælpe hvis man kan, hvorimod Windows gider jeg ikke bruge 1 min på :D

Det er så irriterende at have små problemer på noget man bruger jævnligt, som det "bonjour" problem du har.

wow du må have noget godt vintertøj at cykle i, for regn og blæst gør det klart for koldt til mig.
For slet ikke at snakke om initiativ :mrgreen:

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tors 13. feb 2020 09:44

Faktisk cykler jeg kun i nogle mellem tykke bukser med alm. cykelbukser inden under. Vinterstøvler med en tynd cykelsok og nogle seal-skinz sokker. På overkroppen en 15 år gammel vinterjakke med en landærmet svedtrøje. Hjelm og vinterhue. Om jeg bruger 5 fingrede handsker eller lobsterhandsker afhænger af om det ser ud til regn. Det gode ved vintervejr er altid at vandet i drikke dunken smager godt fordi det er koldt.

Det er ofte også lettere at finde hjælp på nettet ved Linux problemer end det er med windows. Ved Windows problemer skal du næsten håbe på at Microsoft har en løsning.

Det jeg nyder mest ved Linux er at deres opdateringer tager 2 minutter og ikke 2 timer hos Windows. windows og deres vent et øjeblik kan teste ens tålmodighed.

Sidste år købte jeg en brugt laptop (Grade B) med en 4. generations I7, 256 SSD, 14" skærm Touchskærm (Lenovo T440s) til 1999 kr hos Wupti. Den har jeg været fint tilfreds med. Opfylder alle mine behov. Jeg havde egentlig været villig til at bruge 4.000 kr. på det, men tænkte at jeg udnytter jo alligevel ikke vildt megen computerkraft med min internetsurfing. Så hvorfor ikke bare nøjes med at bruge det halve. Jeg ved ikke hvordan en Grade A ser d, for min så egentlig ny ud. Jeg glemmer så at trykke på skærmen med fingrene når jeg fx vil åbne programmer, men det virker.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tors 13. feb 2020 12:54

Jeg har købt Camelbak "termo" flasker , så vandet ikke bliver alt for koldt, eller varmt om sommeren.
Ved ikke hvor stor effekt det har, men det lyder godt :D

Jeg har kun foret bib-shorts og lange ben, så kan ikke gå under 0 grader, og ved regn / kraft blæst i 5 grader, er det på grænsen.
Ellers er resten lige som dig.

Måske det i år mere er min lange pause der har taget meget af mit initiativ på kedelige dage, som der desværre er flest af :mrgreen:
Jeg kører ikke de lange ture men kæmper mest for at få initiativet tilbage på den her årstid.

Jeg fatter heller ikke hvorfor Windows tager så lang tid om at opdatere, men har slået den automatiske opdatering fra, som ikke var ligetil.

Uha, jeg tør slet ikke købe brugt Computer udstyr, og er typen der vil have noget helt bestemt , så jeg kommer altid til at betale max pris :roll: :mrgreen:
Men lyder til at du har købt efter behov, og har fået et godt køb ud af det ;)

Jeg har behov for kraft i mine computere, enten fordi jeg programmerer, arbejder i 3D / Video eller spiller, så kommer aldrig af med under 9000,- for en computer.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » fre 14. feb 2020 11:50

Tror min første computer kostede 17.000 kr. Men det er også mange år siden.

Du må se om der ikke kommer nogle lange bukser og andet vinterudstyr på tilbud snart. Så du kan komme ud på de tørre dage. Med alderen bliver det farligere og farligere at holde for lange pauser. Det er pokkers svært at komme i gang igen.

Det er vist lidt op og ned hvor gode termoflasker er. Længe siden jeg har læst test med disse. Mange er så hårde i det at man ikke kan presse vandet ud. I år har det nu ikke været så koldt, at vandet ikke kunne drikkes. Andre år har man kun nået at drikke en tår, så var hele drikketuden fyldt med is, så det ikke kunne komme mere vand ud, uden at man drejede låget af. Gør man det og drikker mens man cykler kommer der vand ud over ens tøj også plus store dele af hovedet.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 14. feb 2020 13:12

uha ja, især i Amiga tiden , da jeg lavede computer animeret sekvenser til MTV productions (TV3)
kostede min Specielle Amiga omkring 40.000 , dog var det TV optager hardware, der sad i, ikke mit eget.
Men bare den specielle CPU jeg havde fået fat på, kostede 10.000, en Motorola 68060 :ugeek: :mrgreen:

haha fandt lige et citat om den :
Motorola 68060
The Motorola 68060 is a 32-bit microprocessor from Motorola released in 1994. It is the successor to the Motorola 68040 and is the highest performing member of the 68000 series. Two derivatives were produced, the 68LC060 and the 68EC060.Wikipedia
Max. CPU clock rate:
50 MHz to 75 MHz
Ak ja, vis det til en gamer knægt i dag, og han vil skrige af grin :lol:

Jeg har stadigvæk den computer, da den lærte mig alt og ændrede mit liv fra håndværker til Computer nørd.

Jeg satser på at vi max får 14 dage med kulde under 0 grader, ellers må jeg køre korte ture i solskin :D
Har tit tænkt på at købe nogle lange bukser , men ender altid med at tænke, "skal det være med eller uden indlæg" og så sker der som regel ikke mere.

Har lige købt et nyt foret skoovertræk fra Craft, vind og vandtæt, som jeg tænkte måske ville hjælpe uden på vinterstøvlerne, hvis jeg skulle ud under 0 grader.
Sokker er også et sted jeg kunne forbedre, men syntes 150,- eller mere, for gode vinter sokker var lige i overkanten, men ved godt at de jo nok holder i rigtig mange år.

haha kan lige se det for mig, en rytter der kæmper med en frossen vandflaske :lol:

De flasker jeg har købt er faktisk rigtig gode, de holder formen og tuden samt lukke mekanismen fungerer perfekt.
Jeg har haft købt flasker der mistede form og tuden blev utæt, røg af eller lign.
Men Camelbak virker som god kvalitet.

Camelbak "Podium Chill"
DrikkeFlaske.png

Besvar