Trek Emonda SL4 super billig

Hyggesnak
Besvar
Brugeravatar
Nucleus
Geografisk sted: København

Trek Emonda SL4 super billig

Indlæg af Nucleus » ons 26. feb 2020 16:17

Har lige hørt at Trek i Hellerup nu sælger en ny Trek Emonda SL4, magen til min, for kun 8100,- !!
Den koster normalt 13.500,-

Sikkert et par år gammel model, og med Tiagra 4700 gear gruppe, men en fed cykel, og det er da en perfekt begynder cykel, eller vinter cykel.

Syntes bare jeg ville nævne det ;)

Brugeravatar
biker

Re: Trek Emonda SL4 super billig

Indlæg af biker » ons 26. feb 2020 23:05

Når jeg kommer til Hellerup er det kun via en forbikørsel i S-toget. Og det er meget sjældent.

For mig er kronrøret så stadig for højt hos Trek for mig. Men af og til kan man finde gode tilbud. Det er jo langt mellem kvantespring indenfor cykeludstyr i dag. Det store spørgsmål er stadig med eller uden skivebremser.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tors 27. feb 2020 15:30

Hellerup er heller ikke lige et sted jeg kommer normalt, faktisk kun da jeg købte min Cykel.

Skulle jeg købe en ny, dyr, cykel i dag, så ville jeg købe en "hybrid" som Trek Domane, der har brede hjul og skive bremser mm. da den jo også er en gravel bike.

Ellers kan jeg ikke se den store grund til at investere så meget mere for at få skivebremser på en alm. landevejs cykel, til motion.

Men nu var det jo så også kun prisen der var pointen her, for 8100,- er det en super fed cykel, som har den samme ramme som de dyre udgaver af den.
Det er nærmest den samme pris som rammen alene koster. ;)

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » fre 28. feb 2020 11:07

Jeg ved ikke, hvad jeg ville købe. Jeg har altid kun kørt på landevejen. Jeg har aldrig haft en MTB. Jeg gider simpelt hen ikke at vaske cykel efter hver cykeltur.

Skivebremser er slet ikke nødvendigt i Danmark. De er også mere besværlige at servicere. Jeg tvivler på jeg nogensinde kommer til at køre i bjerge med en cykel, jeg har i Danmark.

Min cykelmakker har lige bygget en cykel op med fælgbremser og Campagnolo. Så han rammer slet ikke moden.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » lør 29. feb 2020 19:41

haha Det er faktisk også en af de ting jeg tænker på, for ser jo tit folk fra Hareskoven's MTB spor, møgbeskidte og en cykel der ligner mishandling :D

Men fandt en billig sprøjetepumpe i Harald Skrald til 39,- som er super let lige at spule de udsatte steder på cyklen når jeg kommer hjem, den skal jo ind og hænge på væggen ;)

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/ad ... oejte-1-5l

Virker også perfekt når jeg renser kassette og kæde med en pensel, mens det sidder på, og så lige spule ind i mellem.

Fandt noget bio halløj der er rimelig effektivt til at rense kæde og kassette med og ikke koster "ret meget".

Man kan sagtens fortynde det 1 til 1 med vand, det gør jeg
https://www.cykelgear.dk/tilbehor/olie- ... -liter-bio

Altså de mega kæmpe store bjergkæder jeg kører igennem, (geels bakke og lign haha) kræver ikke skivebremser :D
Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til at køre i bjerge, da jeg lever alene og skal bruge al min energi på bare at opretholde min cykel motion :mrgreen:

Jeg har ikke cykel muskler fra tidligere så er bare super glad for dem jeg kan udvikle i denne alder, hvilket nok ikke rigtig kommer til at kunne køre bjerge.
Jeg er dog rimelig glad for stigninger der automatisk aktiverer min lyst til at gå tæt på rødt felt :twisted:
(baby stigninger for dig)

Lyder som om din makker får en fed cykel ;)
Jeg holder mig lidt til "mainstream" Shimano fordi det er billigt, tilgængeligt og der er masser af reviews og data om det.

Yderligere har jeg endelig fået gjort begge mine cykler kompatible med hinanden så skal ikke have skivebremser midt i det hele :mrgreen:

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » søn 1. mar 2020 00:50

Jeg har også en pumpe til at kunne rengøre de værste steder. Men jeg har ikke rigtig en udendørs vandhane så jeg får den ikke rigtig brugt.

Denne vinter har jeg kørt med dette voksprodukt: https://www.cykelgear.dk/tilbehor/olie- ... ddel-120ml

Selvom jeg næsten dagligt har kørt i regn, så er kæde, tandhjul og kassette helt rene uden at jeg har vasket cyklen synderligt. Men hvert led skal have en lille dråbe efter næsten hver tur. Jeg giver først hvert led på ydersiden af kæden et lille dryp, og derefter hvert led på indersiden et lille dryp. Den lodrette del behøver ikke voks. Når alle led har fået et dryp (to dryp), kører jeg kæden baglæns rundt indtil alt det hvide voks er forsvundet ind i kæden. Inden smøring tørrer jeg kæden af. Inden jeg cykler tørrer jeg også lige kæden hurtigt af, selvom det ikke er helt nødvendigt (kan ske jeg glemmer det).

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » søn 1. mar 2020 22:42

Har aldrig prøvet voks.
Jeg bruger olie til regnvejr, og renser min kæde og kassette hver gang den bliver "sort".
Tager ikke så lang tid, og da jeg bor i rækkehus så er det ligetil.

Men jeg kører jo heller så meget som dig, så er nok lidt mere overkommeligt, mht. rengøring.

Jeg smører min kæde lige som dig, dog kun indersiden da jeg formoder det selv løber om på den anden side.
Jeg smører ikke hver gang, men kan finde på at tørre kæden af udvendig med en klud afhængig af tilstand.

Har også en lille rutine hvis jeg har vasket op, så kan jeg finde på lige at tørre cyklen af med opvaskevand, nu den hænger lige ved siden af.

Men nu skal jeg snart til at spille "The Elder Scrolls - Online" (når Internet ankommer) og så kan det godt være rengøringen daler lidt :D

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » man 2. mar 2020 22:35

Min sidste kæde holdt knap 1.200 km. Det var ikke så meget. Om det så skyldes regnen eller voksen ved jeg ikke. Men det var også en billig HG40 Shimano kæde. Tror dog ikke at en Ultegra-kæde havde holdt dobbelt så længe. Men kæden døde ren :).

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » man 2. mar 2020 23:16

Kun 1200 km ! :shock: Men ok, bare den er ren :lol:

Jeg kørte mere end 2000 km på min "billige" HG54 kæde :o
Jeg formoder at kædemålere har de samme mindste mål :D

Det må næsten også være din styrke der trækker hårdere i kæden end mig, og ikke kun regn / voks :mrgreen:
Stakkels kassette :twisted:

Nu er jeg jo så overgået til en dyrere 105 kæde , kan ikke lige huske hvad den hedder, så må jeg se hvad den kan holde til.
Fandt jo ud af at der kom en anelse mere frirum ved forskifteren, når jeg bruger 105 kæden, og jeg er super følsom over for bilyde :geek: .

Jeg er også stoppet med at bruge samleled, og bruger pins i stedet for, aner ikke om det har nogen betydning.
Jeg skiller aldrig min kæde ad, og renser den mens den sidder på, men har købt nogle ekstra pins, just in case.

Nu er jeg jo en grønskolling, så det tog nogle år at finde ud af at min kæde sprænger var noget elendigt bras, og det var derfor jeg oprindeligt brugte samleled, indtil jeg fik en ordentlig :oops:

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tirs 3. mar 2020 16:40

Tror det er regnen som dræbte kæden. Den har jo næsten kørt det hele i en eller anden form for regn. Måske det bedste pris/holdbarhed findes i 105-niveauet og ikke HG40 (Alivio). En Ultegra tror jeg ikke ville have holdt mere end 2.000 km. heller i de vejrbetingelser.

Jeg købte engang nogle rigtig billige kæder i Thansen. De holdt 200-250 km. Så det lille lager jeg havde købt blev hurtigt tømt. Det var ikke så billigt i længden at jeg gad fortsætte med det.

De HG40 kærer jeg har kan bare samles uden samleled eller pins. Men den pin man skal trykke ind der er monteres fra fabrikken sidder så yderligt at kædeadskilleren presser pinden skæv. Så når jeg afkorter kæden skal jeg huske ikke at trykke pinden for langt ud. Det problem har jeg aldrig oplevet før.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tirs 3. mar 2020 18:04

Ja det kan hurtigt blive for dyrt, at købe billigt :D
Du har nok ret mht. regnen er ødelæggende.

Det kæde system du snakker om har jeg aldrig set, men syntes det er super fint med en pin, man står jo med værktøjet i hånden når man afkorter kæden, alligevel.

Jeg vil tro at jeg pt. skal bruge 3 kæder om året, hvilket vel svarer til en kassette om året.
Kassetten er jo stadigvæk en 10 speed Tiagra version så den er rimelig billig, og de 3 x 105 kæder kan jeg nok lige overkomme.
Jeg punkterer jo ikke mere, så hvad jeg sparer med dæk indlæg, bruger jeg på kæder :lol:

Nu er det 1 år og 2 måneder uden punktering, med dæk indlæg og GP 4000 dæk.

Jeg testede lige mine nye vaders (lange bukser m indlæg) i støvregn, 4° og med rolig vind, og de er klart pengene værd.
Ud over at klokkeværket har lidt for frit spil, og de sidder knapt så pænt, så er det lige præcis den udvidelse jeg manglede af cykeltøj.
De er vand og vind tætte, hvor mine forårs bibs og lange ben kun er afvisende.

Formoder vind og vejr er afgørende op til en 8° hvor de lange bukser nok bliver for varme.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » ons 4. mar 2020 08:49

Til 7-8-9-speed kan man bare bruge den "pin" som normalt sidder i kæderne (og genbruge dem så meget du vil). 10-speed og opefter er opbygget på en anden måde, så der skal bruges en special pin eller et samleled. På vintercyklen kører jeg med 7-8-speed.

Det lyder som rigtige vinterbukser, hvis de bliver for varme ved 8 grader. De bukser jeg har brugt denne vinter er nogle som er brugbare mellem 0 og 12 grader. Over 12 bliver de nok for varme, fordi jeg skal have korte bukser på indenunder. Nu er det heldigvis længe siden jeg reelt har købt cykeltøj (købte korte cykelbukser sidste år). Nu har jeg besluttet mig for at slide det ned jeg har, så jeg kan begynde at smide noget væk i stedet. Problemet er bare med cykelbukser indenunder de lange bukser at lycraen kan være totalt nedslidt, men puden stadig virker. Er sådan et par korte bukser så smid væk modne (Uden de lange bukser vil de sidde som bermuda-shorts). Jeg kan ikke beslutte mig.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » ons 4. mar 2020 16:26

ahh på den måde, har aldrig haft under 10 speed.
Der følger altid en pin med, som jeg nu bruger.

Ja det er bestemt vinter bukser, selv ved 4 grader kommer jeg hjem med en fugtig svedtrøje, selv uden interval og bare "rulle" kørsel.
Det sker ikke med mine forårs bibs, og rør, som jeg har kørt med ned til 0 grader og op til 12-14 grader, lidt lige som det du skriver.
Men de er heller ikke helt vindtætte.

Så det par kommer nok til at holde i rigtig mange år, nu vi ikke rigtig har en hård vinter mere.
Jeg går klart ind for ko-prutter og oksekød :lol:

I forhold til hvor dyrt ordentligt cykeltøj er så kan jeg godt forstå du tænker over det.
Jeg har stadigvæk det første sæt Craft tøj jeg købte, Bibs og Trøje for 1200,- på tilbud, og det ser endnu ikke slidt ud.
Jeg skyndte mig så også at købe mere, og bedre, tøj, så jeg kan skifte hver gang, og hvert år køber jeg mindst et sæt mere.

Jeg har også den underlige idé med at gå i bad inden, eller et mindre tidsrum inden, jeg tager cykeltøj på.
Jeg fik lidt slidtage i røven, og tænkte over bakterier, og så blev det til en form for rutine.
Dog ikke uden undtagelse ;)

Men nu kørte jeg jo også kun ca 5000 km sidste år, så mit tøj holder nok længe.

Det er vel ligemeget hvordan de sidder hvis du bruger dem som indlæg i de lange bukser.
Jeg ville se på puden om den evt har slidt det anti bakterielle ned eller lign. og afgøre det ud fra det.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » ons 4. mar 2020 18:15

Jeg kunne aldrig finde på at gå i bad inden jeg cykler. Så vil jeg komme til at fryse på cyklen. Godt lige at have det sidste fedtlag på cykelturen.

Jeg plejer at smide bukser ud når jeg får ondt i røven eller de begynder at skære i inderlåret. Derfor bruger jeg heslt det samme par hele vinteren, fordi så glemmer jeg ikke hvis en buks bliver dårlig. Ellers har jeg det med ikke at kunne huske det. Jeg kan også køre med noget på cyklen der burde justeres, men kommer først i tanke om det når jeg igen sidder på cyklen og er irriteret over det. Lige nu har jeg bør jeg justere hældningen på cykelcomputeren, men det har kun irriteret mig en uges tid :lol: . Så den bliver næppe justeret for snart skal holderen vel over på sommercyklen.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 6. mar 2020 05:20

puha, jeg sveder rigeligt nå vi kommer over 10 graders varme, har ikke brug for ekstra isolering :lol:

haha Det med ikke lige at få noget justeret, kender jeg alt for godt. :mrgreen:

Besvar