Dæk-indlæg

Alt hvad vi kan pille ved, på en cykel
Besvar
Brugeravatar
Nucleus
Geografisk sted: København

Dæk-indlæg

Indlæg af Nucleus » lør 18. maj 2019 16:31

Syntes da lige jeg vil opdatere min lille nye erfaring om dæk-indlæg, til evt. kommentarer.

For i Januar måned, punkterede jeg jo 4 gange, som nævnt andet sted, da jeg kørte med Continental 4 seasons dæk.

I frustration købte jeg dæk-indlæg, for 120,- til 2 hjul, og skiftede optimistisk dæk til Continental GP 4000,
og ikke nok med at jeg selvfølgelig fik langt mindre rullemodstand, så er jeg, sidst i Maj måned, endnu ikke punkteret !

Jeg har 2 gange måtte pille en lille spids sten ud af dækkene, der sad godt fast og med garanti ville være en punktering.

Jeg syntes ikke jeg har oplevet noget dårligt i forbindelse med dæk-indlæg, og tvivler på det kan være rigtigt, for noget må det jo betyde.

Umiddelbart kan jeg i hvert fald ikke se hvorfor jeg skulle pille det ud igen ? ;)

Brugeravatar
biker

Re: Dæk-indlæg

Indlæg af biker » søn 19. maj 2019 12:34

Jeg har aldrig forstået hvorfor alm. motionister går så højt op i hjul og rullemodstand. Målet må da være bare at få uforstyret motion og frisk luft.

Da jeg kørte licensløb havde jeg altid træningshjul og løbshjul. Træningshjulene var billige hjul hvor jeg kørte med dobbeltdæk foran og bagpå om vinteren. Om sommeren dog kun bagpå. Cyklen føltes lidt som en traktor, men gav god motion uden at farten blevalt for høj. Det gjorde at jeg også kunne træne med svagere ryttere. Til løb med løbshjul, var det som om man var helt anderledes flyvende og kunne det hele.

Nu er jeg bare en som cykler for den friske luft skyld. Så nu står løbshjulene bare over i hjørnet, fordi jeg gider ikke at punktere når jeg cykler. Jeg synes en punktering ødelægger resten af cykelturen.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » man 20. maj 2019 14:35

Dæk

Nu må jeg lige sige at der er rimelig stor forskel på rullemodstanden ved de 2 dæk jeg nævnte,
så det er en mærkbar forskel, som når man har oplevet det, betyder noget.

Nu havde jeg begge dæk typer i forvejen, så det var jo logisk at skifte til GP 4000 efter et dæk indlæg.

Jeg kører altid samme rute så der er strækninger hvor den forskel var tydelig,
men havde jeg ikke prøvet forskellen ville jeg ikke tænke over det.
Sådan var det i flere år hvor jeg kun havde "4 season" dæk.

Det er jo også det der sikkert gør sig gældende ved indlæg, jeg har ikke lige noget at sammenligne med.
Så derfor kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle pille det ud igen.

Ellers går jeg ikke specielt meget op i vægt osv. for som du siger, er jeg bare en motionist.
Som også syntes det ødelægger meget med punkteringer ;)

Hjul

Problemet for en "ny begynder" som motionist, er at alle cykel guides er skrevet til kommende ryttere og ikke til alm. motionister.
Man skal jo prøve at læse sig til lidt viden om cykling / cykler / udstyr.

Så det med hjul er jo en religion uden lige, alle steder står der "Regel nummer 1" skift hjul !
Det er der man får mest ud af det osv osv

Den røg jeg jo også på, og selv om mine nye hjul er lavpris i forhold til dine, så var de dyre nok for mig,
og jeg kan seriøst ikke finde noget som helst bedre med dem :D
Well de ser bedre ud, har lidt højere profil, men om det var nødvendigt ....

Jeg elsker også bare at komme ud og køre i naturen, skal ikke opnå noget, ud over motion. ;)

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » man 20. maj 2019 17:51

Tror det dyreste hjulsæt jeg har haft har kostet lige under 5.000 kr. Jeg har aldrig været oppe i de helt dyre hjulsæt.

Løbshjul jeg har haft:
1992-1994 Mavic nav, 32 huller og en Mavic MA40 fælg. Tror navet hed noget med 501 (super godt nav Mavic hsvde dengang)
1997-2002 Mavic Cosmic 8-speed. Høj alufælg som blev fyldt med vand i regnvejr
2003-2011 Campagnolo Eurus. Nok det hjulsæt jeg bedst kunne lide til løb. Ikke så høj fælg, men let at accelrere.
2012-2014 Shimano C50 Ultegra. Det hedder noget andet, men med carbon "fælg" og 50 mm høje. Nok lidt for tunge til mig, der ikke er så god til at accelrere.

Jeg har så skiftet løbshjul, hvergang jeg har skiftet cykel. Det første sæt kan jeg ikke huske om stadig virker (tror det har været brugt på vintercyklen). Resten kører som var de nye. Jeg overvejer at sælge mine Mavic Cosmis til en eller anden som går op i vintage-cykler.

I dag er udstyrsræset gået helt amok. Derfor er jeg også glad for bare at cykle rundt for mig selv eller i mindre grupper. Læser dog stadig Tour-magazin, men føler lidt at man i test efterhånden bliver nød til at gå op i ligegyldigheder.

Læste lige lidt overskrifter på Feltet, hvor man i artikler går op i hvor mange watt der trædes og hvor mange kalorier der forbrændes. Jeg synes egentlig det er ligegyldig info.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » man 20. maj 2019 22:12

Det er stadigvæk mange penge for nogle hjul.
Meget fin samling ;)

Men hvis de holder i så mange år, er det jo trods alt ikke så slemt igen.

Til min første cykel købte jeg bare et par standard hjul, efter forhjul kom til skade ved ulykke.
Shimano Wh-R501 hjulsæt til 1100,-

Til min nye cykel købte jeg
Fulcrum Racing 4 Quattro 2019 hjulsæt til 2700,-

Begge hjulsæt er med højere profil, og Shimano hjulene er helt perfekte, hvorimod jeg allerede har haft problemer med de nye Fulcrum.

Tror noget, mere eller mindre opløst, salt, røg ind i yderste del af nav på forhjul, så det spændte til mens jeg kørte.
Meget mystisk, og efter lidt rensning og ekstra spænding af nav, så ser det ud til at holde.

Jeg er selv nået til et punkt, hvor jeg kun skal vedlige-holde ... endelig :D

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » lør 6. jul 2019 18:30

Jeg kan i øvrigt lige følge op på mit nye forhjul. (Fulcrum Racing 4 Quattro 2019)

Det var slet ikke salt eller lign. men et leje der havde sat sig helt fast, og er nu blevet skiftet på garantien,
og hjulet kommer tilbage til mig på Mandag.

Men ikke ligefrem en fed oplevelse med et hjulsæt jeg troede var kvalitet. :cry:

Besvar