Færselsuheld

Alt der omhandler disse fart monstre
Besvar
Brugeravatar
grc
Geografisk sted: København

Færselsuheld

Indlæg af grc » ons 23. jan 2019 19:14

Senest rettet af grc ons 23. jan 2019 19:22, rettet i alt 1 gang.
rejselinks og Cykelleje i 46 lande over 500 byer https://tourdriving.wordpress.com

Brugeravatar
grc

Re: Færdselsuheld

Indlæg af grc » ons 23. jan 2019 19:20

grc skrev:
ons 23. jan 2019 19:14
Ja så skete det https://politiken.dk/indland/art6997335 ... ød-med-bil
rejselinks og Cykelleje i 46 lande over 500 byer https://tourdriving.wordpress.com

Brugeravatar
Nucleus

Re: Færselsuheld

Indlæg af Nucleus » ons 23. jan 2019 20:04

Man må næsten formode at der er tale om en 25 km/t el-cykel ud fra artikel,
og det faktum at fjolset ikke havde hjelm på, hvilket er lovkrav ved speed pedelecs.
(nok derfor han er "kritisk")

Det er selvfølgeligt super nederen at folk kommer til skade, især pga. af bilisters tåbeligheder.
Håber han bliver ok.

En lidt ældre artikel om at i holland er der nu flere dræbte cyklister end billister !

https://www.berlingske.dk/international ... -i-holland

Der må bare laves et gratis , lovpligtig , kursus for gamle over en vis alder, der har købt el-cykel
hvor de lærer den tunge cykel at kende, og hvordan de skal håndtere el driften :roll:

Brugeravatar
Gregers

Indlæg af Gregers » ons 23. jan 2019 20:20

Det kan jo ske for alle, også på alm cykler. Jeg vil tro at jeg i snit hvert tredje år kører ind i siden på bil, der fiser direkte ud på cykelstien. Heldigvis stoler jeg ikke på nogen, så har indtil videre ramt med behersket fart, da jeg har bremset inden jeg ramte.
Undt den ene, hvor jeg var på bremsen indtil vi fik øjenkontakt og han holdt helt stille. Så satte jeg farten op igen og pludselig begyndte han at køre. Småkage!!!

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » ons 23. jan 2019 22:36

Ja det kan helt klart ske for alle, hvis bilen drøner lige ind foran.

Men jeg formoder artiklen havde haft en anden ordlyd end
...kørte ind i en bil, der holdt på tværs af cykelstien.
hvis bilisten havde drønet lige ind foran ham.

Jeg gætter selvfølgelig bare på at han ikke havde optimal kontrol over el-cyklen ;)

Det er jo åbenbart en tendens, blandt især ældre mænd, fordi cyklen er temmelig tung og har motor fremdrift.
Den er nok tungere at bremse, end som så, kan jeg forestille mig.

Som du selv skriver så plejer du at "nå" at bremse ;)

haha kender godt det der, hvor man tror man er enige om en situation og så "ups" :D

Jeg regner heller ikke med at folk gør som de skal, og holder hellere for rødt osv.

Edit: Så lige en gammel artikel men ordlyden er netop det jeg tænker på
”I den ene ulykke nævnes det, at det kan have haft betydning, at elcyklen fortsætter med at trække, når man stopper med at træde, hvilket kan komme bag på en uerfaren elcyklist.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » fre 25. jan 2019 08:49

Hvis jeg husker rigtigt kommer der senere på året en opgørelse over om el-cykler er mere involveret i registrerede uheld end andre cykler.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 25. jan 2019 12:03

Fra de artikler jeg har fået læst, tilbage fra 2014 og frem, så stiger antallet i takt med salget,
som de forventer vil dække 25% af market inden længe.

Hovedsaglig skulle det ældre mænd i alderen 60-90 år, der bliver indblandet i uheld.

Fra Holland så jeg denne "døds" statistik
Antallet af dødsulykker med el-cykler ført af mænd over 65 år blev mere end fordoblet i 2017 til 31.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » fre 25. jan 2019 13:07

Det er vel meget naturligt at antal uheld vil stige med øget salg. Spørgsmålet er om det stiger mere end det burde i forhold til udbredelsen. Måske der i en statistik også skal tages hensyn til alder.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 25. jan 2019 15:52

Personligt syntes jeg at der er data nok til at danne sig et overblik allerede,
for det er jo tydeligt (og logisk) at det er de gamle som kommer til skade.

Så i stedet for at flere dør inden den politiske strikkeklub får gjort noget ved det de selv har skabt,
så burde man, måske i samarbejde med ældre sagen, lave kurser for ældre el-cyklister.

Måske lave et krav om at motoren stopper i samme øjeblik man ikke længere træder,
eller når der bliver trukket i bremsen ... etc.

Eller high-tech, indbygge sendere i stop signaler, så man kan montere en modtager
der frakobler motoren ved lyskryds for dem der har lyst til ekstra sikring.

Flere nosser i det politiske / kommunale system, tak. :D

Brugeravatar
Gregers

Indlæg af Gregers » fre 25. jan 2019 21:08

Og en lille snart af Kina med ansigtsgenkendelse i alle lyskryds og automatisk uddeling af bøder til dem der tager den over for rødt eller har en mobil i hånden.
Selvfølgelig skal sanktionerne stoppe der og ikke alt det andet mærkelige de finder på, derovre.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » fre 25. jan 2019 23:24

Gregers.....er det denne artikel du har læst og hentyder til: http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-04-15 ... -opfoersel

Brugeravatar
Gregers

Indlæg af Gregers » lør 26. jan 2019 05:17

Jep,
De er jo bindegale (efter min mening) når de udnytter systemet til at afholde synderne fra at deltage i alm gøremål og hænger deres *forbryderfotos* op i busskure.

Men helt alm bødeudskrivning i stil med det fra fotovogne og stærekasser, ville ikke genere mig. Kunne man også fange tyve og overfaldsmænd ville det også passe mig fint. Eller alle dem der smider affald. Det flyder med knuste flasker på cykelstierne efter hver weekend, bare for at tage noget der generer os cyklister.

Men igen... det skal KUN implementeres i den alm lovgivning som erstatning for de gadebetjente vi ikke har og aldrig får og ikke udnyttes til alt muligt mystisk.

Allerhelst så jeg at vi var opdraget som f eks i Japan, hvor der er en selvfølge at man overholder de fælles spilleregler og ikke er nødvendigt at håndhæve det. Min lillebror har en kæreste i Tokyo og gid det var mig.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » lør 26. jan 2019 12:09

Nu har jeg lige svært ved at se sammenhængen mellem hjælpe-midler i det offentlige rum,
alla dem der bipper for svagt seende ved lyskryds, og Kinesisk magtmisbrug :mrgreen:
Har intet at gøre med sanktioner ?

Vi er ved at udvikle føreløse biler som skal køre på vejene, flyvende droner til mennesker osv.
Det er indlysende at vi skal have opgraderet "vejnettet" til en konstant udviklende digital verden.

Der skal en bunke lig på bordet inden der bliver gjort noget ...... sådan har det altid været.

Det er kun hvis vi snakker om Broccoli at hele venstre del af landet kan komme op af stolen,
gamle mennesker der bliver kørt ihjel på el-cykler er jo bare en ældrebyrde der bliver mindre :D
De giver nok ikke samme antal "likes" på facebook :shock:

Iøvrigt er Danmark ikke meget bedre end Kina, det tager bare længere tid at gøre det samme, herhjemme.
.

Besvar