Flatbar til en Racer

Har din cykel fået en defekt
eller har du et spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Nucleus
Geografisk sted: København

Flatbar til en Racer

Indlæg af Nucleus » søn 13. jan 2019 13:53

Jeg sidder og kigger på hvad jeg skal bruge til at konvertere min Trek 1.2 Alpha racer,
til en Flatbar cykel, og er i tvivl om hvilket styr jeg skal gå efter.

Som jeg forstår det så er Flatbar styr et næsten lige styr, og Riser styr har en vinkel 10-30mm .
Umiddelbart er jeg til et Riser styr, der måske giver lidt indstillings muligheder i form af vinklen.

Men har 0 erfaring på området :D

Edit: F.eks det her styr på bike24.com
.

Brugeravatar
biker

Re: Flatbar til en Racer

Indlæg af biker » man 14. jan 2019 09:25

Lyder dyrt fordi du skal også skifte bremse/geargreb.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » man 14. jan 2019 12:47

Ja, puha, men det er meningen at jeg på sigt skal have skiftet fra Sora til Tiagra 4700.
Så bliver mine cykler også kompatible med hinanden. (10 speed)

Jeg har fået på hjernen at jeg vil have et fladt styr på den, så det er udgangspunktet.
Samtidig er bremserne noget bras.

Heldigvis er greb og skiftere til flatbar billigere end STI greb , og jeg kan mikse Sora bagskifter greb og Tiagra bremse greb.
(formoder jeg)

Så for 1000,- kan jeg få Tiagra 4700 bremser og greb, Sora bag skifter greb og styr hos bike24

Hvor jeg hos cykelgear skal give det samme, men uden styr.

Sora bagskifter greb koster lidt over 300,- og er lidt spild, men cyklen kører fint så regner ikke med at skifte det sidste til tiagra lige med det samme.

Min "hemmelige" plan, for fremtiden, er at skifte Tiagra 4700 klinge og kassette på Kulfiber cyklen, til en 105 R7000 Klinge og kassette og få ca. 250 gram mindre vægt.
Har læst at det sagtens kan lade sig gøre fordi Tiagra 4700 har samme pull ratio som 11 speed serien, og kæden er samme størrelse indvendig.

Derefter kan min Trek 1.2 få det sidste Tiagra 4700 på :)

Så har jeg pludselig "2 nye cykler" :D

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » ons 6. feb 2019 15:49

Ak ja, det går ikke altid som planlagt, men tæt på :D

Så fik jeg skiftet og har ikke engang prøvet den endnu, men hold da op hvor blev den fed :twisted:

Der mangler stadig et skifte-greb til forskifteren, men det er for at spare penge i første omgang, kan altid købe den senere.
Jeg besluttede mig til at holde mig til Sora, som jo også er blevet bedre med sidste model R3000,
det er stadigvæk det gamle Tiagra 9 speed bagskifter.
Det virker perfekt sammen, og skulle ikke engang justeres efter skift !
.
Super billigt styr til 100,- da jeg ikke aner hvilket styr jeg har brug for, så starter bare med det, og prøver mig frem.
Havde et sæt Shimano kabler med det hele, så fik lige skiftet fra blå til sort ydrekabel.
Der sad iøvrigt kabel på bagskifter-grebet så det kunne ikke være nemmere.
.
Smed et par billige standard pedaler på også.

Føler mig næsten 10 år yngre med en ny frisk sport bike :mrgreen:
.
FØR
.
racer-styr.png
.
EFTER
.
mtb-styr.png

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » ons 6. feb 2019 16:07

Så kan du ligne en mountainbike :D

Føles den så anderledes at cykle på?

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » ons 6. feb 2019 16:18

haha ja, måske man får bredere skuldre af det :D

Jeg har endnu ikke prøvet den, det er dårligt vejr, men skal afgjort ud og prøve det af snart, så det kan justeres osv.

Man kan jo altid save af styret hvis det er for bredt, og jeg havde set på et med Rise men som sagt er det her bare et udgangspunkt.

Edit: Jeg har jo stadigvæk racerstyret med alle kablerne siddende på, så kan skiftes på få øjeblikke hvis det er ;)

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » lør 9. feb 2019 14:45

Efter nogle køreture, har jeg afkortet styret til 62 cm, og vendt frempinden om, så den peger lidt opad.
Det gav en umiddelbar helt ok kørestilling. (og styret flugter næsten med nav hvis det har en betydning nu)

Gearene skulle alligevel justeres og det var ikke helt let lige at remme plet.
Overvejer om den gamle Tiagra 9 speed bagskifter er dårligere end den nye Sora bagskifter ....
Men ramte et punkt hvor det ser ud til at virke upåklageligt så ser tiden an.
.
kort_styr.png
.
kort_styr2.png
.

Nedturen ramte dog alligevel, da jeg pillede forskifteren af .... først var det forgaffel han havde overspændt
så jeg har kørt med et "hak" siden jeg købte den, indtil jeg skiftede den ud grundet et styrt og en mini revne.
.
Da jeg pillede forskifteren af, så jeg at stellet vat klemt fladt neden under !
Som om han har haft den spændt op i en holder og overspændt den !
Hold kæft en bonderøv "Thromsholdt Cykler" ....

Det er hvad der sker når man som uvidende køber en cykel som impuls, taget i røven.
Aldrig køb en cykel uden at have en kyndig med....... For 6 år siden anede jeg intet om cykler da jeg købte den her.

Men havde selv en kyndig set det der , gemt under en forskifter ?
.
klemt_flad.png
forhandler.png

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » man 11. feb 2019 13:38

Den bule ser lidt underlig ud. Ikke at jeg tror den betyder noget, så længe du kan montere forskifteren. Jeg kører selv rundt med en god bule i mit overføre efter at knæet ramte rammen ved et styrt.

Nok også tvivlsomt om en erfaren cyklist/reparatør havde set bulen. Forskifteren gemmer den jo godt.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » man 11. feb 2019 18:59

Ja det er godt nok en mystisk bule, men nu er der flere der har sagt at det nok ikke betyder noget, så jeg er mere rolig ;)

Ja den er super godt gemt der, har jo vasket og justeret og skiftet kæde osv. og aldrig bemærket den.
Forskifteren kan sagtens sidde der så det går nok :)

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tirs 13. aug 2019 15:35

Så kom jeg et lille skridt videre med den gamle racer :D

Nu er der kommet bagagebærer på, med "Bontrager Interchange" system, til Bontrager Tasker :mrgreen:
Har også lige monteret en Tiagra 4700 bagbremse, i stedet for de "no name" bremser den er født med, stor forbedring.
(nu også med fast lås på)
Bruger vendbare pedaler og har købt nogle "fede" mountainbike sko, som sammen med mine baggy cykel shorts, skjuler cykel klamper og pude :D
Jeg har meget imod Lycra og road cykelsko hvis man skal besøge folk eller handle ind. :shock:
.
bagage.png
.
Kommer let af og på
.
bagage_taske.png
.
I forbindelse med at den med tiden skal have Tiagra 4700 , så skiftede jeg min Tiagra bagskifter med en 105, på min Emonda.
Så er en Tiagra 4700 bagskifter klar til den :)
.
Ps. Hermed bevist at Tiagra 4700 er kompatibel med 11 Gear grupperne, overvejer nu et 105 kranksæt, men det koster 300,- mere end Tiagra 4700, så overvejer om det er pengene værd.
.
105_bagskifter.png
.
.
Nu jeg er ved min Emonda SL4 , så skiftede jeg også lige bremserne til 105, for Tiagra 4700 har ikke direct mount bremser, så der var brugt "tektro" bremser.
så var lige ude i dag, i silende regn og prøve den af, så undskyld snavset billede :D
.
105_bremse.png
.
Om ikke andet får jeg en masse fed erfaring med cykel dele. :mrgreen:
.
.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tirs 13. aug 2019 16:08

Kører du stadig uden forskifter?

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tirs 13. aug 2019 16:46

Ja, jeg har aldrig brugt den lille klinge, så sparede pengene til et Sora skifte greb.

Jeg køber hos "Rosebikes" og de sælge kun skiftere i sæt, så jeg vil formodentlig genetablere forskifteren når jeg skifter til Tiagra 4700.

Kørte 45 km på den for en måneds tid siden, over Geels bakker i Holte, mm. Og havde ingen problemer.

Den kører faktisk rigtig godt, så glæder mig til at få Tiagra 4700 på, også fordi jeg så kan bruge brugte kæder og kassetter, hjul osv. mellem cyklerne.

Selv om jeg sætter 105 på Emonda'en skifter jeg ikke skiftegrebene og beholder dermed 10 gear kassetter og kæder.
Super billigt at skifte og det ene gear mere tror jeg aldrig jeg kommer til at mangle.

Har kørt 5000 km med Tiagra 4700 uden et eneste fejl skifte i gear eller noget som helst.
Justeret bagskifter en enkelt gang, sikkert kabel der har givet sig lidt.

2 kæder og en kassette er skiftet.
Kæde = 93,-
Kassette = 147,-

Besvar