Kvinde+cykel+vigepligt

Hyggesnak
Besvar
Brugeravatar
Nucleus
Geografisk sted: København

Kvinde+cykel+vigepligt

Indlæg af Nucleus » ons 26. jun 2019 15:22

Endnu en i serien af små hændelser jeg møder på min vej :D

Hvad man ikke kan se pga modlys, er at hun kigger på mig, og jeg er sikker på hun har set mig,
men hun har bare aldrig lært noget om hvad de hvide hajtænder på hendes vej, betyder :mrgreen:

Med 26 graders varme, og en kedelig side-modvind, så "knurrer" jeg højlydt ved sådanne situationer :twisted:

Det ser ud som om hun er længere væk end hun er, pga det lille vidvinkel kamera.

Det er nøjagtigt det jeg frygter med de side stier, som altid kommer lige før og efter en bro, uden skyggen af ekstra sikkerhed.

(1080P)

Brugeravatar
biker

Re: Kvinde+cykel+vigepligt

Indlæg af biker » tors 27. jun 2019 07:39

Mht udforning af veje og stisystemer virker det ikke altid som om myndighederne spørger indtil brugererfaringer. Man tænker heller ikke altid over hvordan mon brugeradfæren mon vil være ved en given løsning. Jeg ved godt man ikke kan spørge alle, men det ville måske hjælpe, hvis hver kommune havde et brugerpanel på fx. 5 personer.

Man kan så altid diskutere hvad er en passende cykelhastighed ved "farlige" steder. Skal man sætte hastigheden ned, bare være klar til at bremse eller fortsætte ufortrødent.

Selv har jeg en bakke i byen hvor man, hvis man vil, kan cykle med 50-60 km/t nedad. I bunden ca. 50 meter efter er der så ind-/udkørsel til en tankstation. Ser jeg biler som er på vej ind/ud tager jeg farten af og kører forbi med 28-30 km/t. Kan jeg ikke se nogen holder jeg frihjul og er klar til at bremse. Så kører jeg måske med 35 km/t. Jeg kan så ikke finde på at forsøge at holde de 50 km/t som jeg kørte på vej ned ad bakken.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » tors 27. jun 2019 21:43

Nu kender jeg jo ruten, så er altid på vagt de udsatte steder, og kører derefter. :twisted:

Men der er ingen tegngivning om at der er krydsene cykelsti eller tilkørsler lige efter en bro,
så jeg er enig i at det er lavet uden dybere tankegang.
Der er mange steder der er endnu værre end dette eksempel.

ex.
Kender man ikke ruten , hvor skulle man så vide at man skal sætte farten ned, når der ingen indikationer er på nogen "fare".
Ændre heller ikke meget hvis de kommer med 25 - 45 km/t fra siden , om man selv kører langsomt eller hurtigt.
Haj tænder er ikke så effektive på en cykelsti, alene, tror jeg :mrgreen:
(det mit eksempel skal illustrere)

Nu må man vel nærmest gå ud fra at mindste farten er 25 km/t da der godt nok er mange EL-Cykler allerede.
Jeg har endnu ikke set en EL-Bølle køre for egen kraft, og dermed kører de jo altid min. 25 km/t.

Klask i det mindste et skilt på en bro, der viser hvis der er krydsende stier på den modsatte side. :idea:

I "gamle dage" satte man spejl - skilte op, så man kunne se rundt om hjørnet :D

Burde indføres alle de steder med blinde vinkler. :idea:

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tirs 2. jul 2019 18:16

Nu prøver jeg at beskrive en trafiksituation,som egentlig ikke har noget med kvinder eller vigepligt at gøre, som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal forholde mig.

Jeg kommer cyklende ad en almindelig landevej, hvor hver vognbane vel er 3-3,5 meter bred. Imod mig kommer 2 biler som kører med omkring 80 km/t. Lige før de når mig begynder den bagerste bil at overhale, således at bilerne køre side om side, når de passerer mig. Den overhalende modkørende bil passerer mig vel i en afstand af 1 meter (så langt væk at jeg egentlig ikke mærker et vindsus). Jeg plejer at slå lidt ud med venstre arm, når overhalingen påbegyndes, for at signalere om det nu også er nødvendigt. Jeg ved godt at en bil bagfra vil køre forbi i samme afstand, men da er hastighedsforskellen trods alt "kun" 50 km/t og ikke 110 km/t.

Men hvordan forholder man sig korrekt i den situation? Det samme sker jo også når der er en cykelstribe. Er det ok at foretage en overhaling af bilerne, hvis der er en cykelstribe på fx 1 meter?

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » ons 3. jul 2019 08:23

Puha, jeg hader at køre på vej uden cykelsti, og den situation du beskriver, er afgjort blandt grundene.

Du kan jo ikke gøre noget, og jeg plejer også at hæve armen for at blive set hvis jeg bliver utryg ved situationen.

Der er ikke noget at gøre, bilister kører sjældent efter forholdene og har mere fokus på deres mobil end cyklister.
Man kan ikke forvente at de overholder færdselsloven, og absolut ikke karma loven ;)

Det er jo de samme som skriger om klima, der kører i bil, så man skal formode, at de er utilregnelige :lol:

Jeg forsøger at få øjenkontakt med bilister der på en eller anden måde kan være en trussel, for at se om de har set mig.
Nok lidt svært med en modgående med 110 km/t fart forskel ..... :o
.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » ons 3. jul 2019 12:21

Tit hvis en bilist har været hensynsfuld fx stoppet ved udkørslen af en rundkørsel selvom vi skal ud samme ved hæver jeg hånden for at sige tak. Jeg frygter altid at bilisten tror jeg giver vedkommende fingeren.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » ons 3. jul 2019 21:44

:lol:

Bedre bare at nikke med hovedet, ingen grund til at være for ivrig med venlighed, det kan være farligt :mrgreen:

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » tors 11. jul 2019 10:25

Jeg kunne godt have brugt dit kamera i går. Ver kom jeg cyklende stille og roligt ude på landet ved 21-tiden (faktisk dejligt her om sommeren at cykle tæt op mod solnedgang). 5-10 meter foran mig kommer en hjort springende ud af det høje græs fra højre. Derefter løb den ind i græsset på venstre side for kort efter at passere vejen igen. Der fik jeg godt nok et lille chok. For hvad skal man gøre bremse eller fortsæte når man ser hjorten. Man frygter jo at der kommer en flok på 4-5 hjorte. Men kommer de i lige linie eller kommer de lidt frskudt. Det er lidt halvfarligt med hjortehøjt strå som går helt ud til vejen. Jeg tror nu også hjorten fik et chok,og vigepligt kender den jo ikke til.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 12. jul 2019 07:15

Ja der sker meget når man kommer ud i naturen :)

Jeg er blevet glad for det kamera, netop fordi der tit sker ting som kunne være sjovt lige at se nærmere på igen når man kommer hjem.
Det er ikke altid man når at opfatte det hele, og slet ikke i detaljer.

Jeg ned skalerer opløsningen så det ikke fylder så meget, men ellers er det i fuld HD kvalitet.

Her kan jeg slet ikke forudse en billist's egoistiske manøvre, farten er vel omkring 40 km/t

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » fre 12. jul 2019 08:57

Bilisten fik vel et telefonopkald :)

Besvar