"Botnakke" vader ud foran felt

Hyggesnak
Besvar
Brugeravatar
Nucleus
Geografisk sted: København

"Botnakke" vader ud foran felt

Indlæg af Nucleus » tors 15. aug 2019 13:37

"BinckBank Tour"

Diversitet :lol:

Brugeravatar
biker

Re: "Botnakke" vader ud foran felt

Indlæg af biker » tors 15. aug 2019 19:57

Kan huske lidt af det samme skete engang under Post Danmark Rundt i et opløb. I sidste lyskryds ville en døv mand passere over fodgængerovergangen. Halvvejs ude stopper han op på den helle der var. Kigger i den retning hvorfra bilerne normalt kommer og ser ingen trafikanter. Herefter træder han ud med sin cykel 20 meter før rytterne kom. Rytterne havde så desværre valgt at spurte på den side af hellen hvor den døve mand også var. Manden blev ikke ramt, men der lå en bunke med ryttere omkring ham.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 16. aug 2019 08:37

Det er vel svært at undgå sådanne hændelser når man kører ude blandt folk og by.

Som døv, må det næsten være som i Hitchcock filmen "fuglene", når alle de ryttere pludselig er over en :D

Godt jeg har min Knog OI ringeklokke som jeg bruger jævnligt når der er mulig fare eller usikkerhed.
Kører nu også med et baglys der har kinetic funktion der lyser ekstra op når jeg bremser.

Kigger på en Bontrager forlygte til Bontrager frempinden (Blendr) for min cykel og mit tøj er jo hovedsaglig sort.

Har set hvor effektivt det er i skov, tunneler, regn og gråvejr.

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » fre 16. aug 2019 10:23

Ved den døve var der så en PNDR hjælper som var delvist skyldig. I stedet for at holde fast i manden (som alle tilskuere råbte han skulle) havde han mere travlt med at holde Deviation-skiltet oppe, så bilerne efter feltet kunne se de skulle dreje væk fra ruten. Jeg mener, nu nok han kunne have klaret begge dele. Men det må have været en uhyggelig oplevelse.

Jeg kører så ikke i sort tøj, men heller ikke neongult. Nogle cyklister er blevet helt angste for at blive overset. Så i flot solskin ser man af og tl ryttere i neongult tøj og med LED-forlygten på fuldt blus. Det kan også blive for meget synes jeg. Men det er nu langt fra hver dag jeg er ude for "farlige" situationer. At køre forudseende hjælper meget, men det glemmer mange cyklister også.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 16. aug 2019 11:07

Det er jo svært når det hele sker så pludseligt, at agere velovervejet, kan jeg forestille mig.
Der er vel ingen der kan forudse sådanne hændelser.

Jeg kunne ikke drømme om at have lys på når det er solskin :D

Men da baglygten er opladelig, er jeg begyndt at bruge den i overskyet vejr og regnvejr.
Derfor tænker jeg så også på en forlygte, har jo ikke engang en :D

Lidt svært at se, men det er Bontrager Blendr systemet, frempind, Blendr holder, lygte mount og den lygte jeg overvejer at købe.
Bontrager Ion 200 RT Front Bike Light, Connect with Garmin® and Bontrager ANT+ devices for always-on, battery status and wireless control
Billede

EDIT:
Her er mit GoPro kamera i samme Blendr system til frempinden.
.
gopro.png

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » fre 16. aug 2019 18:33

Det er jo ikke fordi de systemer fylder meget. Det virker da meget diskret. I Danmark skal den nok også holde. Så ujævne er vore veje ikke sammenlignet med mange steder i udlandet.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » fre 16. aug 2019 19:11

Ja, det kan dårligt gøres mere diskret så bruger gerne de ekstra penge på det.
På Madone (aero) og Domane (endurance), kan man sætte baglygten i sadlen !

Ellers følger der alm. mounts med til cykler der ikke bruger Bontrager dele.

Har ikke lige tænkt over bump osv. men det er jo LED og opladelig, så kan ikke gå i stykker af bump.
Men om elektronikken kan ved jeg så ikke lige, men formoder det er af en vis kvalitet.

Fandt for sjov en promo video fra GCN med gode gamle Emma (hun er der ikke mere)

Brugeravatar
biker

Indlæg af biker » lør 17. aug 2019 08:52

Det mest irriterende ved forlygter er hvis de flytter lyskeglen hvergang man rammer et bump. Det sker hvis de ikke passer i udformning til styret eller hvis lygten er for tung i forhold til fastgørelsessystemet.

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » lør 17. aug 2019 11:13

Jeg har set de der kæmpe lygter man kan spænde på styr osv. og kan lige forestille mig det.

Men med det system er mine videoer ualmindelig rolige, ikke noget der hopper op og ned eller ryster.

Bontrager laver også en "projektør" der kan spændes fast i samme system, med flere typer mounts,
hvis man har brug for den slags lys.
De er bare vildt dyre, tror de ligger mellem 700-900 kr.

Billede

Men hvis man så skal være total nørdet, så kan man kople en remote styrings enhed til dem :ugeek:
(ud over Garmin og deres egen computer via ANT+)
Fandt en video der bedst viser hvordan det virker, og det er jo ikke helt tosset, hvis man bruger lys meget :D

Brugeravatar
Nucleus

Indlæg af Nucleus » lør 17. aug 2019 17:34

Bummelum, så fik jeg købt det, og må jeg lige indskyde at det er super service man får hos Trek i Hellerup ;)

Det der ville koste mig 550,- samlet, hos Triton cykler, fik jeg for 365,- og ikke nok med det, den kabelguide jeg havde problemer med, fik jeg også gratis med.
Det var en regnvejrs tur på cyklen værd :D

Er du gal de 200 lumen den kan præstere er sindsyg skarp, men day flash på 100 lumen, kan den klare i 12 timer pr opladning.

Bummelum, så bliver det svært at presse flere gadgets ind på den frempind :lol:
(bemærk Knog OI ringeklokke haha)
blendr_system.png

Besvar